santai-broadgate

BIAR SANTAI,ASAL BERILMIAH

~~SAYA BUKAN~~

Saya bukan karyawan, saya tulis apa yang terlintas di hati….

 

Mungkin saya tidak pandai memilih kata-kata, tapi penggunaan “kalo”  tak bermakna saya tak percaya kepada takdir Allah swt. Saya akui penggunaan kalau memang tak sepatutnya sebagai orang Islam, ayah pun pernah pesan. Mungkin saya perlu tukar, “Ya Allah, aku berdoa pada mu agar pemimpin Islam di Malaysia, yang kebanyakkan nya Melayu, bersatu memikul tanggungjawab memimpin negara tercintaku ini. Semoga dengan ini mereka dapat bersatu memikul beban dakwahmu. Semoga dengan ini undi Melayu tak pecah di masa hadapan. Semoga Islam dapat ditegakkan di negara Malaysia. Semoga hak kami orang Melayu tidak diperlekehkan oleh bangsa lain.”

 

 

Saya bukan gila kuasa, saya pun bukan YB….

 

Saya tak pernah bertanding mana-mana pilihanraya.baik di sekolah,di kolej atau di univ. Saya tak faham, tak tahu perasaan mereka yang bertanding. Apalagi perasaan mereka yang kalah pilihanraya, atau terpaksa melucutkan jawatan. Tapi yang dah declare bubarkan DUN, tetiba taknak lepaskan jawatan bukan gila kuasa jugak ke? Atau yang tak sabar-sabar mendirikan kerajaan baru lagi gila jawatan? Saya cuma nak tahu, bersungguh nak pertahankan jawatan ni Dato Muhd Nizar ke, Anuar Ibrahim? Tuan empunya diri dah umum, tetiba esok lusa tang tang wajah Anuar buat sidang media nak pertahankan kerajaan…

 

 

Saya tak pernah jumpa raja, sebab melaka tak de raja…..

 

Sebab tu saya tak pernah derhaka dengan raja. Malah saya pun tak berapa faham prosedur pemilihan MB sesebuah negeri beraja. Tapi saya betul-betul (“hoooooooootoni” bahasa jepunnya) tak faham, kenapa Karpal Singh perlu wujud dicelah-celah kemulut raja, melayu dan MB Perak ini? Kenapa perlu dia? Dengar nama dia pun saya dah mula panas dalaman, apalagi dengar dia nak menamakan Raja Perak sebagai defendant pertama mencabar keputusan pemilihan MB baru di mahkamah..PANAS..PANAS..selamatlah ada salji,sejuk sikit..Sebab kan Karpal Singh ini lah, saya tak lagi hormat pada Pakatan Rakyat. Langsung tak hormat orang Melayu dan raja, boleh pulak tiadanya respon dari mana-mana pemimpin Pakatan Rakyat. Setakat menafikan kenyataan lawyer terhebat itu, mengecewakan betul…

 

 

Saya orang MELAKA JATI, bukan orang kelantan, perak, selangor, kedah atau pinang…..

 

Orang selalu kata, melaka ini kubu kuat BN, tapi untuk pengetahuan, saya dan keluarga saya tak sokong mana-mana parti. Kami undi orang Melayu. Orang pun selalu kata, melaka ini macam negeri sembilan kalau letak lembu pun sebagai wakil, komfem parti tu gak yang menang…Tak tahulah betul ke tidak, kenalah cuba dulu kalau berani..Tapi saya betul-betul nak tahu, berbeza sangat ke pemerintahan BN dengan PR? Apa perubahan yang dah berlaku di kelima-lima negeri itu? Apa pula keburukan pemerintahan BN di negeri-negeri kami? Saya bahagia tinggal di bawah pemerintahan Ali Rustam. Mungkinkah disebabkan ini,saya yang 20 tahun tinggal di bawah lembayung kerajaan BN tak berapa jelas dalam melihat kepincangan pemerintah Ali Rustam( We love u,Ali Rustam) atau krew-krew BN di negeri-negeri lain (pemerintahan negeri sembilan boleh dipertikaikan secara jujurnya). Tak faham bila orang risau sangat-sangat BN ingin memerintah Perak. Kejam sangat ke pemerintahan sedia kala? Sungguh tak faham, sila lah sesiapa bukakan penglihatan dan pemahaman saya. Pembangunan ke yang salah? Ke rasuah,isu yang tak akan selesai? Ke hal minyak jugak yang perlu dibincangkan?

 

 

Saya ini bukan ahli politik, saya hanya pemerhati dari jauh…

 

Ilmu saya berkenaan politik tak banyak. Tapi saya betul-betul berharap, PAS dan UMNO akan bersatu (bukan PKR, mahupun DAP, MIC atau MCA)..Pak Syed( fasi kat Birm) kata UMNO nak perjuangkan melayu, El kata melayu kan ISLAM kenapa susah sangat nak bersatu ngn PAS. Pak Syed kata, ideology kedua-dua parti berbeza. Saya kata dalam hati, kalau betul- betul UMNO nak bantu melayu, kenapa masih nak fikirkan ttg ideology parti, terimalah hakikat bahawa tanggungjawab pemimpin adalah mensyiarkan ISLAM. Ada kepentingan mana-mana pihak ke? Nak jaga perasaan orang bukan Islam ke sampai taknak bersetuju dgn hukum Hudud? Kenapa kita pulak yang kena takut dgn mereka dalam membuat keputusan sedangkan kita Tuan Tanah Melayu a.k.a Malaysia? Hantar balik karang baru tahu..Sperti pendapat “MEREKA-MEREKA”, mmg ada kebenarannya, pemerintahan Malaysia hanya akan aman apabila berlandaskan ISLAM..

 

Saya mmg emosional, saya minta maaf….

 

Saya minta maaf jika terkasar bahasa, saya tulis apa yang terlintas di hati. Silalah sahabat-sahabat ajarkan dan jelaskan apa-apa yang saya tak tahu…

 

 

 

p/s: Kepada Medic first year juga second year, esok keluar result..~~GOOD LUCK!!~~

 

 

 

 

 

 

 

 

 

February 8, 2009 Posted by | bebas | 15 Comments

Live From Gaza – which aims to raise GBP 13’000 to fund a basic Intensive Care Unit..yesterday’s donation had amounted to roughly 11’000…hope we’ll reach the target soon…for Gaza ~ ~

The evening kicked off with inspiring talk from awesome speakers; Yvonne Ridley , Dr Ghada Ageel, Dr Jenny Tonge (both of them also spoke in FOSIS Palestine Conference late autumn), Sis Eman (live from Gaza), Sis R. Akhtar…

That behind every stories we heard, there are crimes behind, and behind those crimes, there are criminals still freely implementing out madly deadly selfish ideas that cost us lives of the people we love…hence…

  • do pray
  • do boycott Israeli goods
  • do give donation
  • do lobby the media and MPs
  • do raise awareness – mobilise the grass roots!

>>    we do have power , people!! We DO!!

..and the evening ended…

Free free Palestine! (2x)

Stop the siege in Gaza

Stop the siege now!

1234

Occupation no more.

5678

Israel is a terrorist state.

From the river to the sea

Palestine will be free.

Oh Gaza don’t you cry

We will never let you die.

BBC shame on you

Al-Jazeera is better than you.

What do we want?

Justice!

When do we want?

Now!

Allahuakbar!!

 ps: feel like donating more??

       www.humanappeal.org.uk  ^_^

February 1, 2009 Posted by | Uncategorized | 2 Comments